tisdag 2 december 2008

Cristina Glasell










Hej!

Fem st tävlingsbidrag var det ja! Följande har jag valt ut bland mina skapelser:

1a: Dubbelt halsband med bärnsten, ett silverprytt hänge av något som liknar krysokolla, men inte är det, grön jaspis och mossagat, vita pärlor av mother of pearl, små gröna sötvattenspärlor, tibetsilvermellandelar, två äkta silverpärlor och ett handgjort (av mig) lås av silvertråd.
1b: Halsbandet med bärnsten, jaspis, mother of pearl, mm har också ett fint handgjort lås, som det finns närbild på.


2a: Dubbelt halsband med turkoser, rökkvarts, bruna sötvattenspärlor och äkta silverpärlor. Hänge med silvertråd och handgjort (av mig ) lås av silvertråd (äkta)
2b: Lås till ovanstående halsband.

3a: Tredubbelt snott halsband av äkta turkoschips av hög kvallitet, sötvattenspärlor, blå stavar av lapis-imitation, böjd silvertråd i form av 8or som länkar här och där och två, av silvertråd handgjorda hjärtan, som häktar i varandra som lås.
3b: Detalj ovanstående halsband - de tre snirkliga länkarna i form av S.
3c: Till det blå, tredubbla halsbandet hör också låset med två hjärtan.


4a: Ett dubbelt halsband av pyttesmå pärlor av äkta månsten, äkta, jättefina turkoser, vita sötvattenspärlor och detaljer och mellanpärlor av äkta silver.

5a: Ett lyxhalsband med 10mm jättefina sötvattenspärlor i vitt och aprikos. All metall är äkta silver. Ett köpt hänge med snäcka och granater är centrum i halsbandet. Några granater finns också med.


Jag har själv gjort alla dessa lås och länkar med rundtång och äkta sterlingsilvertråd i tjocklek 1mm och 0,8mm.
Hoppas du tycker de är fina. De är i alla fall mycket billigare i material än att köpa färdigtillverkade av samma kvalitet. Och så är de helt unika. De blir aldrig helt lika varandra.

Hej!
I tre år har pärleri varit mitt stora intresse och glädje. Äkta pärlor, stenar och silver är viktigast för mig, så glas och plast undviker jag i mesta möjliga mån.

MVH
Cristina Glasell

3 kommentarer:

Humme sa...

Åååå så fina halsband du har skapat. Jag som har sett dina vackra skapelser på riktigt vet ju att du bara använder äkta halvädelstenar och äkta silver.
Det vackra tre-radiga ....mmmm....mums...fint.
Lycka till i tävlingen !!!
Mvh Humme / Åsa

Anonym sa...

Grattis! Mycket vackra och välgjorda halsband.
Mian/Design Trolltrassel

Anonym sa...

Tack så väldigt mycket för beröm och grattis! Här finns så mycket fina bidrag i tävlingen att man blir alldeles yr av all inspiration och allas skicklighet av olika slag. Att mina bidrag lyckades så bra denna gången är nästan helt min makes förtjänst. Han hjälpte mig med fotograferingen på ett avgörande sätt. Han ska ha mycket tack.

Christina (26 öre) Glasell