tisdag 2 december 2008

Kristina Johansson





Hej,

Bifogar mitt tävlingsbidrag till pärltävlingen. Jag har länge tänkt göra något med mina bärnstenar efter att jag skrotade den ursprungliga idén, som jag
egentligen köpte pärlorna till (detta var före butikens tillkomst faktiskt -- jag köpte dem från dig på Tradera så tid har det tagit!).

Halsbandet är tänkt vara romantiskt, men mer passion-romantik än gullegull-romantik s a s. Bärnsten är ju en "sten" som förknippas med Freja, kärleksgudinnan.

Dess värme och förmåga att brinna är också egenskaper jag
förknippar med kärlek. Fokus i halsbandet är en blomman jag sytt av hand- färgade äkta sidenband (inte de där polyestervarianterna som säljs som sidenband i hobbybutikerna).

Pistillen är i sandbrunt, de innesta kronbladen i ett
tvåfärgat band i mellanbrun och mörk hallon. Yttre kronbladen är mörkt blodröda och färgen har det passande namnet valentine. Jag har använt tre olika tekniker för blomman: contious u-gather, single u-gather och pilliga rolled corner petals (se Helen Gibbs böcker för att läsa mer om teknikerna).

Blomman är
hopsydd och sedan fäst på en filigrandel i mässing. Mässing som råkar vara en alternativ metall till Venus/Afrodite, vid sidan av koppar, som jag för ovanlighetens skull inte använde denna gång. Jag hängde en bärnstenspärla och -droppe, den senare från Skanör, under blomman. Bärnstenspärlorna är sedan länkade till hänget med små "krusiduller" i guldfärgad metalltråd emellan.

Jag
knåpade också ihop ett diskret, men säkert, lås.

Jag har inget direkt namn på halsbandet, men kallar det för Glöd.


MVH/

Kristina Johansson

Hej igen,

Kom på att jag kunde skicka med en andra bild också då jag märkte att högdagrarna blivit lite väl utfrätta för att detaljerna skulle synas tydligt.

På fotot syns även höjden på blomman lite bättre. Tyvärr missade jag att alla

foton skulle vara minst 800 X 800 -- jag skrev bara ned det som minimimått på ena sidan så denna bild är lite mindre än så på ena edden...

Ha det så bra,

Kristina

Inga kommentarer: